19 iunie 2012

dulceata de capsuni


   In mai am facut dulceata de capsuni, numai ce aparusera capsunile. Am cam fost trasa de urechi de catre unele gospodine, ca e prea repede, ca-s prea scumpe ca...ca... etc. M-am grabit deoarece era un timp ploios, schimbator si ma gandeam ca nu vor fi mult timp pe piata si risc sa le gasesc foarte batute de grindina, stricate....fata desteapta sunt eu si copil de agronom calificat, pentru ca sezonul capsunilor anul acesta a fost taaaaare scurt si cine a asteptat sa le ia mai ieftine de 6,50-7,00 lei a asteptat degeaba. De dimineata am fost in piata sa mai iau jumatate de kg si deja erau cu 12,00 lei, pret care tine de o saptamana.

   Gata cu povestile, am cumparat capsuni de 20,00 lei si dupa ce le-am ales eu si spalat, au ramas 2 kg de fructe coapte si frumoase numa bune de fiert.

    Deci cum am facut eu:

  • 2 kg capsuni
  • 500 gr zahar (ma repet, nu-mi place sa consum produsele dulci excesiv de dulci. Totul este moderat la noi, stiu ca multa lume face 1:1, eu nu)
  • si rabdare 
   Procedura de executie: (au iesit 4 borcane)
  • am ales capsunile coapte bine si sanatoase, le-am spalat si lasat la scurs de apa intr-un ciur
  • dupa ce s-au scurs cat de cat de apa, le-am pus in cratita in care urma sa le fierb (eu am folosit una de 8 l ca sa aibe loc, pt ca se cam umfla si nu vroaim sa frec aragazul), am adaugat zaharul, le-am amestecat cu lingura de lemn si au stat asa 24 de ore la frigider. Adica de pe o zi pe alta. Cand am ajuns de la serviciu le-am pregatit si urmatoarea zi dupa serviciu le-am fiert.
  • a doua zi le-am mai amestecat, am bagat mana si le-am spart putin, nu mult, am dat de 3 ori cu mana pe acolo si le-am pus la fiert la foc mic
  • pe perioada de fierbere se face o spuma mai albicioasa pe care am tot strans-o pana catre final, cand nu se mai face. Spuma respectiva nu este prea sanatoasa, sunt ceva toxine eliminate de la zahar...asa, ce am inteles eu tot citind. Oricum si mama o strangea si bunica, am facut si eu la fel, clar nu e buna :P
  • este gata atunci cand picurati din suc pe o farfurie si ramane in stropi fara sa se imprastie sau sa curga.
  • cat au fiert capsunile am pregatit cateva borcane, le-am spalat bine si clatit si mai bine. Nu le-am sterilizat cum fac alte persoane, dar o puteti face. 
  • dulceata fiarta am pus-o in borcane, deasupra am presarat putina aspirina, le-am pus capacul si apoi le-am dat la odihnit timp de doua zile. 
  • La odihnit se pun borcanele in paturi (perini cum facea bunica) astefl in cat dulceata sa se raceasca foarte incet.
  • Dupa doua zile am facut pozele si le-am pus in raft pt la iarna.
   Cam atat. Acuma exista tot felul de modalitati si amestecuri, eu am vrut varianta clasica, facuta de mama pentru ca-mi era dor. Din jumatatea de kg cumparata de dimineata voi face si eu jeleu, poate fac un post ;) Dar pentru cine vrea varianta clasica si simpla, asta este. 



    Sa aveti o zi cat mai racoroasa si camara cat mai plina!

8 comentarii:

  1. Asa facea si bunica mea dulceata, sa stii ca mi-e dor de una clasica... :P

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. te cred, cand incep primul borcan sa stii ca-ti aduc ;), daca uit sa ma tragi de maneca :))

      Ștergere
  2. ce buna este la clatiteeee..:)

    RăspundețiȘtergere
  3. Ce vrenicuta ai fost.... O bunatte ai gatit!
    Pupici

    RăspundețiȘtergere
  4. Ce buna este dulceata.Nici mie nu-mi place foarte dulce dulceata.Pup!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. foarte buna, trebuie sa mai fac si din alte fructe...desi e cam greu anul acesta, sunt de import, la noi nu s-au prea facut :(

      Ștergere